STRIVE: onderzoek naar de stressreactie in virtuele omgevingen.

Introductie

Stressvolle situaties komen vaak voor tijdens de werkzaamheden van een militair. Deze stress kan veroorzaakt worden door verschillende factoren die, afhankelijk van de situatie, zowel individueel als gezamenlijk een stressreactie kunnen opwekken. Aangezien meerdere stressoren vaak tegelijkertijd voorkomen tijdens militaire werkzaamheden, is het belangrijk om duidelijk te hebben welke stressoren het grootste en welke het kleinste effect hebben. Virtual Battle Space is een waardevol hulpmiddel omdat het de mogelijkheid geeft om virtuele militaire trainingen te ontwikkelen en zo stressoren op een gecontroleerde wijze in militaire trainingen te verwerken.

STRIVE is een validatiestudie, opgezet om te onderzoeken of/in hoeverre de militaire trainingsgame Virtual Battle Space stress kan opwekken bij militairen. Om te kunnen zien of deze game daadwerkelijk stress opwekt, zal Virtual Battle Space vergeleken worden met een gevalideerde stressvolle virtual reality game. De stressreactie zal gemeten worden aan de hand van hartslag(variabiliteit) en ademhaling snelheid. Daarnaast zal onderzocht worden wat het effect van deze eventuele stressreactie is op cognitieve functies. Door beter inzicht te krijgen in wat Virtual Battle Space doet met het functioneren zou dit programma eventueel breder ingezet kunnen worden in militairen trainingen.

Voor het onderzoek STRIVE zijn 20 deelnemers nodig tussen de 18 en 40 jaar. Het onderzoek bestaat uit twee meetmomenten van beiden ongeveer 1 uur. Tijdens deze sessies speelt de deelnemer een stressvolle game en worden er vragenlijsten en cognitieve taken afgenomen.

Projectoverzicht

Doel:

  1. Onderzoeken wat het verschil is in stressresponse tijdens het spelen van Virtual Battle Space versus een gevalideerde stressvolle game.
  2. Onderzoeken wat het effect is van het spelen van deze stressvolle games op het cognitief functioneren van militairen.


Doelgroep:

Gezonde, actief dienende militairen (18 – 40 jaar).


Tijdsverloop:

Het onderzoek is in 2023 afgerond.


Resultaten:

Dit onderzoek heeft bewezen dat we met behulp van een virtual reality taak succesvol stress op kunnen wekken bij militairen. Dit is niet gelukt met behulp van Virtual Battle Space. Ook zijn er geen effecten gevonden van zowel VBS en de VR taak op cognitief functioneren. De resultaten suggereren dat VBS in zijn huidige vorm niet effectief is voor stress gerelateerde trainingsdoeleinden. Het is daarom nodig dat er meer onderzoek wordt gedaan met verbeterde scenario’s in virtuele trainingsomgevingen.