Nieuwe publicatie over de toepassing van virtuele simulaties in militaire stresstraining.
Promovendus Frank Schilder heeft met collega’s een nieuw artikel gepubliceerd naar het gebruik van Virtual Battle Space (een simulator voor militaire oefenscenario's) voor stressonderzoek en training. In dit onderzoek is onderzocht of Virtual Battle Space gebruikt kan worden om acute stress op te wekken in militaire deelnemers, en of prestatie ten gevolge van deze stress verslechtert.
Relevantie van het onderzoek
Militairen worden vaak blootgesteld aan hoge niveaus van fysieke en psychologische stress. Daarom is het belangrijk dat er getraind wordt hoe zij met stressvolle situaties omgaan. In de laatste jaren is het gebruik van simulatoren binnen Defensie flink toegenomen om trainingen goedkoper, effectiever, en controleerbaarder te maken. Echter is het voor stresstraining nog niet gebruikelijk om gebruik te maken van simulaties. Daarom is er in dit onderzoek gekeken of we met behulp van een militaire simulator (Virtual Battle Space) een stressreactie kunnen opwekken om militairen te leren omgaan met deze stressgevoelens.
Resultaten van het onderzoek
Uit dit onderzoek is gebleken dat we met behulp van een virtual reality taak, die een gevoel van hoogtevrees simuleert, een stressreactie kunnen opwekken bij militairen. Dit is te zien aan de stijging in hartslag en een daling in hartslagvariabiliteit (het verschil in tijd tussen twee opeenvolgende hartslagen). De stressreactie had echter geen effect op de mentale vaardigheden van de militairen.
Ook is gebleken dat militaire simulator niet net zo effectief was in het oproepen van een stressreactie als de virtual reality hoogte-simulatie. We zagen hier geen toename in hartslag, en ook geen verandering in hartslagvariabiliteit. Wederom zagen we hier ook dat de prestatie van de militairen na de simulatie hetzelfde was als daarvoor.
Daarnaast werden de militairen ook gevraagd om hun eigen stressgevoelens te beoordelen op een schaal van 1 tot 10. Hieruit bleek dat de stressgevoelens onveranderd bleven na de simulatie.
Conclusies op basis van het onderzoek
We kunnen dus concluderen dat het gebruik van virtuele simulaties gebruikt kan worden voor het opwekken van stressreacties, maar dat de militaire simulator hiervoor nog niet effectief genoeg is. Er moet meer onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden en toepassingen van Virtual Battle Space op het gebied van stress om de volledige potentie van de simulator te bereiken.